Опис виховної системи класу



Опис виховної системи
11- А класу

Проблема, над якою працюю в системі  виховної  роботи  класного колективу:   
« Формування національної свідомості та духовного світу школярів засобами мистецтва »
Творче кредо класного керівника : 
« Йти вперед і ніколи не зупинятися на досягнутому »

Педагогічна професія – одна із найдавніших. Виникла вона на ранніх етапах розвитку людства у зв’язку з потребою передавати підростаючому поколінню набутий досвід, виділившись згодом в окрему галузь.
З моменту виникнення педагогічної професії за вчителем закріпилась передусім виховна функція. Учитель – це вихователь, наставник. У цьому його громадське, людське призначення. Тому виховна робота є педагогічною діяльністю, спрямованою на розв’язання завдань всебічного гармонійного розвитку особистості шляхом організації виховного середовища і управляння різноманітними видами діяльності вихованців.
Учитель, який не відчуває краси та святості свого покликання, який прийшов до школи не тому, що серце його сповнене бажанням навчати молодь, а щоб мати роботу й засоби до існування – такий учитель завдає шкоди учням і ще більшої шкода – самому собі.
Учитель, який не має віри в серці, приречений. Ніяке красномовство, ніяка техніка не зможуть увести в оману чуйну душу дитини. Викладання може стосуватися найцікавіших речей, але якщо відсутня внутрішня теплота вчителя, учні сприймають його без віри й тому – без власної активності. Коли ж душі торкнеться натхнення, тоді все стає живим і одухотвореним.
Я, Пугач Альона Василівна, працюю вчителем музичного мистецтва, образотворчого мистецтва та художньої культури в Новоборівському загальноосвітньому навчальному закладі Ι-ΙΙΙ ступенів-ліцеї. Отримала досвід класного керівництва у 5 - 11 класах. У даний час є класним керівником 11 - А класу.
        На мою думку, діяльність класного керівника дуже цікава, багатогранна, трудомістка. Вона пов’язана з непередбаченими труднощами, невдачами, навіть розчаруваннями, а іноді – з безсонними ночами, сльозами… Все це так. Але коли бачиш, як на твоїх очах виростає Людина, як збагачується її духовний світ, як дитина починає усвідомлювати своє місце в житті, а у вирішенні проблем шукає підтримки в тебе і вдячна за це, забуваєш про прикрощі і безсонні ночі, а душу наповнює почуття глибокого задоволення. Сподіваюсь, що моя любов зігріє їх серця та торкнеться дитячих душ. 
У кожної людини є свій неосяжний життєвий простір, де його люблять і чекають, розуміють і приймають таким, який він є. Одного чудового сонячного вересневого ранку на порозі нашої   школи ми вперше побачилися , щоб розпочати  нову велику справу - ми з учнями почали прокладати свій шлях  до зірок. Цей шлях ми майже подолали за сім років – і це наше щасливе , веселе, дружнє шкільне життя. Ми прокладаємо шлях із унікального будівельного матеріалу з особливими властивостями: доброти, гумору, взаємодопомоги, мудрості і захоплень. Кожний з нас знайде  на цьому шляху свою неповторну зірочку, яка засяє над дитиною майбутнього особливим сяйвом впевненості у собі, комунікабельності, самостійності, вимогливості, співчуття, патріотизму, працьовитості, навченості. За цей час ми встигли  подружитися, звикнути і  розуміти один одного.
Ми - це наш клас, в якому 14 літер  «Я». Кожен з нас - це унікальна, неповторна особистість, одна єдина у цілому світі. Тому ми намагаємося дбайливо, з любов’ю і повагою ставитися  до себе і до оточуючих, приймати себе і інших такими, які ми є.
    Успіх приходить до того, хто робить те, 
що найбільше любить.
Я розумію, що класний колектив  - це складна соціально-педагогічна система, що виконує замовлення суспільства - формувати інтелектуальну, творчу особистість, здатну жити і творити в умовах, що постійно видозмінюються й розвиваються, забезпечуючи прогрес культурного розвитку країни.
Тому першим моїм  кроком було вивчення питання соціального складу сімей класу. На початку роботи проводила анкетування, особисті зустрічі з кожним із батьків, щоб краще дізнатися учнів. Разом з батьками організовували спільні батьківські збори, сімейні свята. Завдяки цим заходам, клас – згуртований, а найголовніше, що діти стали ближче до своїх батьків,один до одного та до мене. За ці роки я пройшла шлях від виховання молодших підлітків, де відбувається формування цінностей колективу, до старших підлітків, які намагаються утвердитися в колективі через органи самоврядування, через вираження своїх морально-етичних позицій. У практику виховної роботи з класом впроваджую модель виховної системи, основану на ідеях педагогіки життєтворчості, яка найповніше розкриває смисл існування людини у світі.
         У чому полягає моя методологічна позиція класного керівника? У роботі вважаю головним забезпечення розвитку особистості кожної дитини, її творчого потенціалу. Відносини з дітьми будую на принципах співробітництва, співтворчості і пам’ятаю, що вчитель може допомогти дітям розвивати почуття прекрасного, пробудити творчі сили.
        Усвідомлюючи, що класний керівник є для підростаючого покоління духовним посередником між суспільством і дитиною, прагну створити сприятливі умови для формування особистості, внести необхідні корективи у процес виховання, скоординувати зусилля педагогів, сім’ї, соціуму. В своїй роботі керуюсь принципом: допомогти дитині знайти свій ключ до успіху, створити умови, у яких вона розкриватиме свої здібності, творитиме своє життя, зростатиме духовно, творчо, інтелектуально й самовдосконалюватиметься.
 
       Розуміючи важливість виховної діяльності класного керівника, відповідально виконую свої обов’язки, докладаю всіх зусиль, щоб виховання підлітків відбувалось в атмосфері добра і творчості, взаємодопомоги і взаємоповаги, доброзичливості та толерантності. У своїй діяльності використовую різноманітні традиційні та інноваційні форми виховної діяльності - головне, щоб вони давали бажаний результат. Серед них:
 

- тренінги;
- дебати;
- ділові ігри;
- робота учнів у мобільних творчих групах;
- музично-історичні екскурси;
- акції;
- усні журнали;
- турніри інтелектуальних ігор;
- брейн-ринги;
- «Що?Де?Коли?»;
- заочні та очні експедиції.
 
     Калейдоскоп шкільного життя класу різноманітний. 90% учнів охоплені гуртковою роботою займаються в шкільних гуртках та поза школою.
     Одним із основних пріоритетів є згуртування учнів та батьків класу в єдиний, дружній колектив через участь у спільних творчих та соціально-важливих справах. Діти разом з батьками з 5 класу постійно беруть участь в загальношкільній роботі, допомагаючи утримувати навчальне місце у гарному стані, а саме: ремонт шкільного класу, насаджування клумб, допомога у прибиранні території школи та села.
     Щорічно залучаю учнів та батьків до науково-пошукової та дослідницької роботи.
     Поряд з традиційними формами роботи використовую інноваційні колективні й індивідуальні форми співпраці з батьками: батьківські збори з фрагментами педобучу, класні прес-конференції, дискусії, круглі столи, батьківські тренінги. Залучаю батьків до проведення виховних годин, екскурсійних подорожей, загальношкільних заходів та конкурсів. До батьківських зборів готуюся ретельно та заздалегідь. Усім батькам на зборах завжди готую роздатковий матеріал: поради батькам в друкованому вигляді. Кожен учень класу має власне портфоліо, де знаходиться інформація про дитину, роботи з деяких предметів, дані анкетування та інше. З даними матеріалами батьки можуть ознайомитися на зборах.
Крім того, часто проводжу з класом психологічні тренінги, анкетування, діагностування, порівняльні анкетування у співпраці із соціально-психологічною службою закладу. Розробила рейтингову систему участі кожного учня в суспільно-корисному житті класу, школи, яка є досить ефективною. У кінці навчального року на урочистій виховній годині відзначаються досягнення кожного, відбувається нагородження.
         
Створюючи виховну систему в класі, я  врахувала  інтереси учнів та їх батьків, місцевих органів самоврядування, можливості, традиції школи, селища , соціальне оточення.
З  метою  формування особистості, яка вирізняється усвідомленням своїх здібностей та потреб, послідовно використовую ці знання для вибору альтернатив, що дають можливість вести дітям здорове, продуктивне і наповнене самореалізацією  життя. 
Свою роботу  з колективом я розпочала з вирішення виховних задач:
-          продовжити  роботу по згуртуванню колективу;
-    організувати  виховний  процес в класному колективі та з батьками на засадах проектної педагогіки;
-    сприяти тому, щоб зміст та форми колективної та творчої діяльності  допомагали учням  знайти себе;
-    реалізувати  у процесі роботи особистісно - орієнтованого, діяльнісного, системного, творчого та компетентнісного підходів до організації виховного процесу в класному колективі;
-    оптимально поєднувати  форми організації виховної роботи: індивідуальної, групової, масової;
-    створювати  належні  умови  для особистісного зростання кожного вихованця (створення ситуацій успіху), його психолого-педагогічний супровід;
-    інтегрувати  зусилля  батьківської громади, представників державної влади, громадських та благодійних організацій, правоохоронних органів та установ системи охорони здоров’я.
Як класний керівник я досягаю поставленої мети через заохочування учнів до процесу самовиховання, навчаючи їх підготовці та організації колективних творчих справ класу, багато часу приділяю морально-етичному вихованню учнівського колективу, формуванню обов'язку, відповідальності, культури поведінки, тому загальний рівень вихованості та культури класного колективу - достатній.
Становлення людини – моя ціль педагогічної та виховної роботи в школі. Я маю на увазі цілком визначений вид праці : самосвідомість,самоактуалізацію, самореалізацію. У сучасній школі відроджується поняття «душі» як атрибута духовності, цілісності суб’єкта. Праця душі має свій зміст і виступає як процес осмислення, переживання себе, своєї сім’ї, держави, нації, людства; це зародження і проявів совісті, особистої відповідальності за долю близьких і далеких людей, батьківщини, всієї планети.
Виходячи з мети і завдань, у класі  організоване  таке виховне середовище, яке надає кожному учню можливість вибору різних видів занять і творчої діяльності, що відповідають особистим потребам. Головне завдання – створення комфортних, безконфліктних, безпечних умов для розвитку учня, реалізації його можливостей та здібностей.
 Виховна система  класу передбачає формування інтелектуального, морального, комунікативного, естетичного і фізичного потенціалів учнів, який володіє цілісною системою знань про навколишній світ, практичними уміннями і навичками, засобами творчої діяльності, прийомами і методами самопізнання і саморозвитку, ціннісними ставленнями до себе, до соціуму, навколишньої дійсності.
Вирішення завдань виховної роботи здійснюється за напрямками:

- Ціннісне ставлення до себе
- Ціннісне ставлення до  суспільства і держави
- Ціннісне ставлення до  сім'ї , родини , людей
- Ціннісне ставлення до праці 
- Ціннісне ставлення до  природи
- Ціннісне ставлення до культури і мистецтва 
Складний процес виховання здійснюю за допомогою різноманітних форм роботи, вибір яких залежить від змісту та завдань виховної роботи, вікових особливостей з урахуванням основних напрямків діяльності школярів.

Прагну працювати творчо, а тому завжди пам’ятаю слова В.Сухомлинського: «Якою талановитою не була б людина, але якщо вона не вчиться на досвіді інших, то ніколи не буде хорошим педагогом». Прагну самокритично оцінювати свою діяльність, її результати, намагаюся швидко адаптуватися в умовах соціальних змін. І вірю у слова М.Форбса:
«Успіх приходить до того, хто робить те, що найбільше любить».




Немає коментарів:

Дописати коментар